Så var det äntligen dags att ge sig ut för första gången. Solen sken och det var en frisk vind. Hmm… SMHI utfärdar “Klass-1 varning” med 15 m/s Nordlig vind.
-Äh det går nog bra ändå.
Stannade för några smärre inköp i Åkersberga: Öskar, fodral för mobilen, reservolja för motorn, en enklare handkompass och proviant.
Väl framme inser vi att det kanske blåser litet väl mycket för den första test-turen.
-Äh det går nog bra ändå.
Vi organiserade och sjösurrade allting inombords. Det minns jag från min tid som kock i flottan att det var en minst sagt bra idé.
-Men det var fasiken vad det blåser.
-Äh, det går nog bra.
Vi kollade alla vant, monterade mantågen, surrade spinnackerbomen på däck, provstartade motorn. Satte focken och stroppade den mot mantåget. Vi lutade nämligen åt att inleda för motor för att se hur det kändes när vi väl kom ut från Dyvik; skulle motorn stanna så var iallafall focken redo. För nu brallade det i ordentligt och den valda färdvägen gick rakt mot vinden och att inviga båten med stenhård kryss i den hyfsat tajta farleden lockade inte jättemycket.
-Äh, det skall nog gå bra ändå.
Det var minst sagt praktiskt att marinans lilla butik var öppen. Det blev en sex, sju turer dit för komplettering av schacklar och annat.
Fyllde på färskvattentanken med alla dess enorma 50 liter. Vi hade en marginal på 10 cm slang då vi hade sträckte den hela vägen från mastfoten över hela brygga och en del andra båtar.
Nu var vi äntligen redo för den första etappen. Den till macken 2 bryggor bort. Det var till att bära av ordentligt då vi kastade loss. Vi hade vinden rakt från sidan och den tog ingen riktig hänsyn till grannbåten, men det gick bra iallafall.
Vi fick i 21 liter diesel i tanken. Den rymmer totalt 40 liter och så mycket diesel kör man hyfsat länge med i en gammal en-stånkare.
14:45 12-14 m/s Nordlig (enligt SMHI) Vindex pekar dock rakt föröver
Vi avgick Dyvik och hade vinden i aktern. Motorn gick på 75% gas och vi gjorde enligt (den okalibrerade) loggen 5 knop och det sjöng i själen.
Så snart vi kom rund udden och fick vinden rakt i näsan blev det annat lju i skällan (själen?). Hastigheten sjönk till runt 3 knop på full gas. Sjön var inte särskilt hård men det blev omgående ganska blött. Jag fick snart erfara att det begagnade seglarstället jag köpt av en kollega inte höll måttet… alls. Nåja det var ju vindtätt iallafall och litet väta skall man väl tåla.
Jag utsåg mig till skeppskock och gick under däck för att bereda vår något försenade frukost. Den bestod av en grillad kyckling sönderpillad på en tallrik. Klimatet ombseröjde havssalt då vi käkade den i sittbrunnen.
Korsade Norrfjärden
Passerar furusund 1745 och seglade för kryssfocken över furusundsfjärden. Vi gjorde 4.5 knop utan motor.
Passerar Marö fyr 1900
Rundar kappelskär 1922
I själva verket körde vi förbi Kappelskär och fick vända för att ta oss in i Tjocköfjärden.
Passerade Gräddöasken
Hissade kryssfocken igen vid Eknö för litet myspys stödsegling.
Tog ner focken vid Väthövda
Kör in i vätö sund 2130 där vi även fick påhälsning av en säl (sälskap?)
Väl i sundet så var det helt vindstilla och en fantastisk solnedgång.
Framme vid allmänningens brygga 2200
Efter denna ganska slitiga resa så var vi äntligen framme. Nästan! enochenhalv meter från bryggan körde vi fast i leran. Det visade sig även att backslaget sluatt fungera och inte kunde läggas i vare sig neutral eller back. Suck…
Vi pumpar upp en gummibåt för att ta oss in till bryggan. Vältrar i vår egen gamla schletna plast-eka och drar en tamp från båt till boj; den räckte med 2 cm marginal vilket var dagens enda flax.
Med bojen som spjärn lyckas vi dra loss båten ur leran och lägga fast den vid bojen. Vi packar ihop allt och när vi skall in till land ser vi dragtampen hänga i vattnet. Jag tycker det ser hafsigt ut och ber brorsan dra upp den men han lyckas få den att fastna i propellern vilket cancellerar tidigare nämda flax. Vi är helt slut och detta problem skjuts på framtiden.
Vi ringer taxi som med lock och pock hinner ta oss till Norrtälje 5 minuter innan nattbussen går.
På bussen mot Stockholm 0045
I säng hemma i stan runt 03.00. Vilken dag! men nu ligger hon där iallafall.
Lärdomar
Ha täta och varma kläder och stövlar
När Ekolodets visar 0.7 så är det givarens höjd över botten och samma som 0 meter mellan köl och botten.