Vårstart 2016

Pga av underliga sammanträffanden så lyckades jag få ledigt med lön under vecka 16 & 17 vilket passade ypperligt med tanke på båtägandet.

Dock så innebär ju varje besök vid båten drygt 1 timmes resa enkel väg vilket är litet surt när man vill vara där varje dag.

Det småsaker jag fick gjort innan sjösättning:

Fixa Wallas värmaren.
Den sitter inbyggd bakom en panel bakom spisen. Jag insåg efter en stunds skruvande att om man bara började på rätt ställe så behövdes inget skruvande alls. Hela bänken och skåpet går att demontera utan verktyg likt en kinesisk tankenöt.
När jag väl kom åt värmaren så plockade ur alla delarna. Jag trodde det var pumpfel men den funkade när jag körde den mot batteriet. Ergo: Det är något med kretsen i övrigt. Det visade sig att en kabel sitter nitad mot brännarhuset och denna hade släppt.

Jag passade på att byta ut veken och glödtråden medelst ett Service-Kit inköpt på Sea Sea/Dogger för typ 375 SEK.

Nu sitter den nitade kabeln på bara påtryckt på niten tills jag kommer på hur jag skall göra en finlösning. Men det funkar, och varmt blir det.

Bytte zink anod på propelleraxel
Den gamla var nästan helt uppkäkad

Slipat och lackat ingångsluckan
Denna var ganska gravt fuktskadad och jag kommer att behöva bygga en ny… nångång.
Nu körde jag på ganska bra med uretan alkydlack från biltema som känns som att det borde palla en säsong iallafall.

Slipat och lackat en durkplatta
På samma sätt som luckan. Det var durken som låg direkt nedanför trappan. Den var ganska sliten och fuktdrabbad.

Slipat av gammal och lagt på ny antifouling
Vissa delar av, vad jag förmodar är, hård bottenfärg uppvisade underliga vågmönster. Jag glömde tyvärr att fota men det såg ut som att den hade täckts med typ plastfolie i vått tillstånd. Jag har läst att man måste göra så med polyester för att den skall härda utan vax så det kanske var nåt bättringsarbete någon tidigare ägare gjort.

Monterat bort skotbalken i sittbrunnen
Det visade sig att varannan skruv i skotskenan inte hade grepp i trät och jag skattar mig lycklig att skenan inte bara ryckts upp vid nån gipp. Planen är att göra en ny i ek då teak är för dyrt. Balken är fäst i tofterna men de största krafterna tas upp av ett stag som går i mitten genom durken ner i kölen.

Plockat hem släden för bomfästet
Detta har bekymrat mig länge då det är så slitet. Skall försöka ersätta det eller renovera.

Plockat ner mögliga gardiner
Skall se om det går att få dem rena annars får vi sy nya.

Slipat och oljat yttre grabbräcken
Med biltemas teakolja (Alkyd)

…och så själva sjösättningen 30 april
Gick som en dans (i fantastiskt väder) med en bil från Bergshamra Åkeri med dubbel bemanning. Jag hade gärna sjösatt senare då det är så mycket pill att klara av men markägaren hade satt en absolut deadline och tog ingen hänsyn alls till den belastning som 2 barn, heltidarbete, kendolandslagsmedlemskap, kendoförbundsarbete och drift av kendoklubb utgör.

Påmastningen blev litet meckig då vantskruvarna var hopblandade och en till och med saknades helt. Den saknade skulle suttit på ett undervant så det klarar jag mig utan tills det blir segling.

Jag fick med mig fel batteri så jag gav mig på att vevstarta och förberedde mig på en halvtimmes slit. Men, hör och häpna, det gick på ANDRA försöket! Jag älskar min motor.

Efter att vi med extrem precision förtöjt vid bojen och tagit oss in till land så tände vi ett valborgsbål.

This entry was posted in Scarlett, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.